(T)huis in Delfzijl

Toeristen in Delfzijl

16 augustus 2022

Steeds meer toeristen ontdekken Delfzijl. Mensen bezoeken de havenstad per boot, fiets of met een camper. Waar komen ze vandaan en wat brengt ze hier?

Koos en Mathilde Engelsma uit Groningen

Twee nachtjes bivakkeren ze in hun koepeltent onder de rook van Delfzijl. Ze kamperen op de Boerencamping De Leeuw in Uitwierde. Stadjers Koos en Mathilde zijn op fietsvakantie door eigen provincie, met een dreumes van drie jaar en een baby van zeven maanden. Ze fietsen de Dollard Route. ‘Vorige week zondag zijn we vertrokken’, vertelt Koos (38) enthousiast. ‘We wisselen twee dagen fietsen af met een dagje rust. Nu de kinderen mee zijn, maken we natuurlijk minder meters dan vroeger. Toen fietsten we wel 120 km op een dag, nu nog maar zo’n 40 km. Zodra we merken dat het onrustig begint te worden in de fietskar, stoppen we bij een speeltuintje of zo.’

Mathilde (33) vult aan: ‘Gisteren hebben we Delfzijl verkend. Eerst koffie met gebak bij Bakkerij Prins in het centrum. Daarna hebben we wat boodschappen gehaald en ‘s middags hebben we lekker geluncht op de camping. Het is altijd weer een verrassing waar we terecht komen. We kijken op Google Maps waar ongeveer 40 km verder een camping is. Dat bracht ons eergisteren hier. We hebben zoveel mooie dingen gezien onderweg! En deze camping bevalt ook prima. Lekker kleinschalig, eenvoudig en rustig. Daar houden we van. We gaan zo langzamerhand wel weer richting stad hoor, maar vakantie in dit prachtige gebied is ons heel goed bevallen.’
Dollard Route: https://www.dollard-route.de/nl/dollard-route

Michelle de Lange met zoon Levi en dochter Rivka

Michelle en Dietrik de Lange uit Amersfoort

De tent is al ingepakt. Ze gaan straks weer door. Naar Termunten en hopelijk zelfs even over de grens. Michelle en Dietrik zijn ook op fietsvakantie met zoon Levi (6) en dochter Rivka (3). Levi trapt op fietspaden al hele stukken zelf mee. Rivka laat zich nog lekker rijden in een riante fietskar. Ze volgen een LF Route ‘Volgens mij nummer tien’, bedenkt Michelle zich hardop. ‘We wilden een stukje Nederland bekijken wat we nog niet goed kenden. Dat bracht ons in het Noorden. We fietsen de kustlijn af vanaf Harlingen. Het is echt een aanrader, je kunt overal heel ver kijken en de dorpjes zijn leuk. Het is net of de tijd hier heeft stilgestaan. De mensen zijn hier rustiger. Iedereen groet je of maakt een praatje. En overal zie je bloeiende bloemen. Dat is een lust voor het oog. Wij vinden het allemaal even mooi.’
Het gezin bezocht gisteren zwembad Dubbelslag om de verjaardag van zoon Levi te vieren. Hij werd zes. Het werd een onvergetelijke dag. ‘Het was zo leuk!’ glundert Levi trots en wijst ook zijn fiets nog maar even aan waarop hij soms al wel zes kilometer meefietst. ‘Mijn zusje heeft ook al een fietsje hoor, een gele. Maar die hebben we thuisgelaten.’ Michelle lacht en vervolgt: ‘Vandaag gaan we naar het MuzeeAquarium. Dan gaan we ook direct naar het strand en de boulevard. Ik heb ergens gelezen dat dat prachtig vernieuwd is. Deze camping is ons goed bevallen. We houden hiervan. Niet van parken waar zo’n animatieteam klaar staat. Vre-se-lijk. Dit is klein, overzichtelijk en lekker primitief. Helemaal goed dus.’
Lange Fietsroutes Nederland: https://www.nederlandfietsland.nl/lf-routes

Wil en Marja bij de camper

Wil van der Kruk en Marja Huizinge wonen nu even hier

Ze kwamen gisteren aan en blijven een week op deze camping. Wil (65) en Marja (65) lieten vorig jaar de boel de boel. Ze verkochten hun huis in Norg en kochten een camper. Wil vertelt: ‘In de zomer rijden we naar Denemarken of Zweden en in de winter kun je ons vinden in Frankrijk of Italië. De camper is nu ons huis. Dat bevalt geweldig goed. Toen we gisteren aankwamen hebben we boodschappen gedaan in het centrum. We wilden aanvankelijk op de camperplaats staan, maar die was vol. Zo kwamen we hier uit. Daar zijn we eigenlijk reuzeblij mee, want die camperplaats is prachtig maar ligt wel vol in de zon. Nu staan we hier heerlijk in de schaduw. Dat is met deze belachelijk hoge temperaturen perfect. Het is wel een beetje primitief allemaal, maar ook heerlijk rustig.’
Marja legt uit dat ze al een paar keer eerder in Delfzijl zijn geweest. ‘Het is een leuke plek met de haven en het strand. Noord is prachtig! We doen fanatiek aan geocaching, een soort schat zoeken via GPS. Dat bracht ons hier al vaker. In Delfzijl woont een fanatieke deelnemer die geweldige trails uitzet. Furcas is echt een fenomeen. Zijn nieuwste pad willen we heel graag bekijken. Geocaching brengt ons op verborgen plekjes die je anders nooit zou zien. Uiteindelijk ga je op zoek naar de schat. Daar draait het om. De schat is zo’n plastic kokertje waar vroeger een filmrolletje in zat. Daar zit nu een rolletje papier in waar je je naam op noteert. Dat je hem gevonden hebt, log je vervolgens ook online, maar je naam op dat rolletje, dat is het bewijs! Dat we nu in onze camper wonen geeft ons een gevoel van vrijheid. Maar we hebben niet alle schepen achter ons verbrand en een deel van onze spullen opgeslagen. Je weet nooit of je dat in de toekomst nog weer nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat we uiteindelijk Tiny gaan wonen in een Eco-dorp of zo.’

Meer weten over geocaching of zelf meespelen? https://www.geocaching.com